Co było pierwsze – wosk czy samochód?
Początki detailingu, pod którym to pojęciem rozumiemy niezwykle szczegółowy i rozbudowany proces czyszczenia, polerowania i woskowania pojazdu, datuje się na rok 1800. To właśnie wtedy, w niemieckim mieście Bischofsheim, powstał pierwszy wosk na bazie tłuszczu zwierzęcego. Jego przeznaczeniem była ochrona farb lakierniczych, którymi malowano powozy konne. Co ciekawe, pierwszy samochód powstał dopiero w roku 1886, a jego konstruktorem był Carl Benz.
Od pasty ściernej do wielkiej motoryzacyjnej pasji
Od tamtego momentu usługi detailingu oraz wachlarz produktów wykorzystywanych w procesie pielęgnacji pojazdu stale się rozwijał – począwszy od wosków zwierzęcych przez pasty ścierne, które pojawiły się na rynku w roku 1900, aż do pierwszych powłok ceramicznych, które powstały w roku 2000. Współczesny auto detailing zyskuje popularność od lat 60 XX wieku i z każdym rokiem zdobywa coraz większe grono miłośników, którzy traktują tę dziedzinę nie tylko jak pracę czy sposób na życie, ale przede wszystkim pasję, a nawet styl życia.
Zadbany i wypielęgnowany jak samochód
Auto detailing (z brytyjskiego car valeting) to wieloetapowy, kompleksowy proces oczyszczania, renowacji i konserwacji pojazdu, zarówno wewnątrz samochodu jak i na zewnątrz. Jego głównym celem jest maksymalne podniesienie walorów estetycznych i wizualnych pojazdu. Auto detailing cechuje się wyjątkową precyzją i dbałością o każdy szczegół pielęgnacji – kompleksowe zabiegi mogą potrwać nawet do kilku dni. Niejednokrotnie auto wychodzi z takiego „motoryzacyjnego spa” w lepszej formie niż świeżo po opuszczeniu salonu. Nic dziwnego, że od kilku lat procesom detailingu poddawane są również łodzie, jachty, motory oraz przyczepy kempingowe.
Jak dbać o wygląd zewnętrzny i wnętrze pojazdu?
Auto detailing dzielimy na detailing wewnętrzny i zewnętrzny. Oba procesy są czasochłonne, wymagają wiedzy, umiejętności, a także profesjonalnego sprzętu, chemii i kosmetyków.
Detailing zewnętrzny to przede wszystkim zabiegi na lakierze, oprócz mycia i polerowania usuwamy zabrudzenia metaliczne, owady, smołę i asfalt. Pozbywamy się wgnieceń, rys i zadrapań, a poprzez korektę lakieru przywracamy mu pierwotny blask i szklistość. Dopiero na tak przygotowany lakier można aplikować wosk lub powłokę ceramiczną.
Detailing wewnętrzny to, poza odkurzaniem i praniem tapicerki, szereg precyzyjnych zabiegów regeneracyjnych i konserwujących w pojeździe. W pierwszej kolejności czyścimy i konserwujemy plastiki, uszczelki, kokpit i kratki nawiewów. Następnie dedykowanym cleanerem oczyszczamy skórzane obicia, a dopiero potem przechodzimy do konserwacji. Ostatni etap stanowi nakładanie dressingów na wszystkie elementy wnętrza.
Pojęciowy niezbędnik pasjonata detailingu
W auto detailingu spotykamy się z wieloma specjalistycznymi nazwami i pojęciami. Kilka najbardziej kluczowych postaramy się Państwu przybliżyć:
APC – uniwersalny, wielozadaniowy środek czyszczący, może być stosowany do czyszczenia zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu. Sprawdzi się również do czyszczenia rozmaitych materiałów w zależności od stężenia. Produkty dedykowane: APC Hard, APC Soft, APC ready.
AIO – środek typu 3w1, oczyszcza, usuwa rysy i nabłyszcza lakier, może być aplikowany ręcznie lub za pomocą maszyny . Produkt dedykowany: AIO Super.
Cleaner – specyfik do dokładnego oczyszczania lakieru przez woskowaniem, może posiadać właściwości ścierne. Oczyszcza lakier z pozostałości starych past polerskich i wosków. Wpływa na trwałość nakładanego wosku. Produkt dedykowany: Car Paint Cleaner.
Glaze – politura, odżywia lakier i tworzy efekt mokrego połysku, tzw. „wet look”. Produkty dedykowane: Hydro Wax Essentiale, Hydro Wax Ready.
Glinka ( Clay Bar) – plastyczna masa służąca do głębokiego oczyszczania lakieru, pozostawiając go idealnie czystym i gładkim. Produkt dedykowany: Clay Perfect Medium.
Deaironizator – środek służący do dekontaminacji lakieru, usuwa zanieczyszczenia metaliczne, lotną rdzę oraz nalot z klocków hamulcowych. Produkt dedykowany: De-Iron Red.
Dekontaminacja – proces mający na celu dogłębne oczyszczenie lakieru z opiłków metalu, rdzy lotnej, smoły, żywicy i asfaltu. Produkty dedykowane: Tar&Glu, De-Iron Red, Clay Perfect Medium.
Dual Action – rodzaj maszyny polerskiej mimośrodkowej, oprócz ruchu obrotowego oscyluje na boki. Ze względu na dość łatwą obsługę polecana dla amatorów.
Lubrykant – środek nadający poślizg podczas glinkowania lakieru. Produkt dedykowany: Lubricante Clay.
Fluffy – określenie ręcznika do osuszania lakieru po myciu.
IPA – alkohol izopropylowy, służy do odtłuszczania lakieru oraz inspekcji lakieru po polerowaniu, usuwa resztki past, wosków i wypełniaczy. Produkt dedykowany: IPA Cleaner.
Pre Wash – proces mycia wstępnego mający na celu zmiękczenie i usunięcie brudu, przygotowując lakier do mycia zasadniczego. Produkty dedykowane: linia PreWash.
Powłoka ceramiczna – ochronna warstwa ceramiczna nakładana na lakier, utrzymuje się do 5 lat. Pogłębia kolor, chroni przed szkodliwymi działaniami warunków atmosferycznych i drobnymi zarysowaniami. Działa hydrofobowo, nakładana tylko w studiach detailingu.
Sealant – polimer, wosk syntetyczny, nadaje połysk i chroni przed szkodliwymi działaniami warunków atmosferycznych, bardziej trwały od wosków naturalnych. Produkty dedykowane: Hydro Wax Essentiale, Hydro Wax Ready.
Quick Detailer – wosk w płynie, czyści i zabezpiecza lakier, usuwa ślady po twardej wodzie, nadaje połysk i chroni przed osiadaniem brudu. Produkt dedykowany: Quick Detailer.
Quick Wax – szybki wosk w sprayu, zabezpiecza przed negatywnymi skutkami działań warunków atmosferycznych, pogłębia kolor, nadaje połysk. Produkt dedykowany: Carnauba Wax.
One Step – jednoetapowa korekta lakieru.
Two Bucket – detailingowe mycie na dwa wiadra, minimalizuje możliwość porysowania lakieru brudną gąbką lub rękawicą.
Wafel – ręcznik do osuszania lakieru po myciu, nazwa wzięła się od struktury tkaniny, która przypomina wafel.