DETAILING

Detailing zewnętrzny. Jak to zrobić?

Auto detailing (ang.) – jest kompleksowym zoptymalizowanym procesem czyszczenia, renowacji i konserwacji pojazdu samochodowego lub jego elementów. Procesy auto detailingu mają na celu podniesienie walorów estetycznych i użytkowych pojazdu, a także przedłużenie jego żywotności. Auto detailing wykonuje się zarówno wewnątrz pojazdu jak i na zewnątrz.

Detailing wnętrza obejmuje czyszczenie, regenerację i konserwację całego wnętrza pojazdu. Główne procesy dokonywane w procesie detailingu wnętrza polegają na czyszczeniu tapicerki, podsufitki, kokpitu, wszelkich elementów plastikowych i metalowych. Nacisk kładziony jest na odnowę najdrobniejszych szczegółów i przywrócenie stanu fabrycznego, a często uzyskania efektu lepszego niż stan fabryczny. Zalecamy produkty Elite Detailer z linii Interior Care, Textile Clean& Protect oraz Perfumes.

Detailing zewnętrzny obejmuje regenerację i konserwację powłoki lakierniczej, kół, szyb, elementów chromowanych. W przypadku regeneracji powłoki lakierniczej proces ten można podzielić na trzy etapy:

  • Oczyszczenie karoserii – polega na usunięciu wszelkich zabrudzeń z powierzchni zewnętrznych poprzez użycie środków chemicznych. Usuwane są zanieczyszczenia metaliczne, lotna rdza, owady oraz cząstki asfaltu, smoły i żywicy. Zalecamy produkty Elite Detailer z linii Prewash, Premium Wash, Decontamination oraz Wheel&Plastic.
  • Proces polerowania powłoki lakierniczej – może być dokonywany ręcznie lub maszynowo, przy użyciu maszyny polerskiej, padów i past polerskich. Polerowanie lakieru powoduje usunięcie rys z warstwy klaru, utlenień i innych niedoskonałości lakieru. Zalecany produkt AIO Super.
  • Konserwacja – wieloetapowy i skomplikowany proces polegający na nałożeniu preparatów ochronnych na lakier. Mogą to być woski płynne, twarde lub bardziej zaawansowane ceramiczne powłoki ochronne. Zalecamy produkty Elite Detailer z linii Wax&Protect

 

Auto detailing możemy podzielić na klika etapów:

1. Mycie wstępne – polega na pozbyciu się z nadwozia pojazdu kurzu oraz luźnego brudu . Do tego etapu stosujemy łagodne piany aktywne o neutralnym, lekko kwaśnym lub lekko zasadowym odczynie pH. Pianę nanosimy na karoserie za pomocą pianownicy lub opryskiwacza, od dołu do góry. Odczekujemy kilka minut i spłukujemy woda pod ciśnieniem.

2. Mycie felg, opon i nadkoli – rozpoczynamy od mycia nadkoli, następnie myjemy opony aby usunąć z nich wcześniejsze dressingi. Do mycia nadkoli używamy piany aktywnej lub APC, do umycia opon używamy dedykowanego preparatu do mycia opon np. Tire Cleaner Na końcu myjemy felgi, używając preparatu typu „ krwawa felga” np .Red Shock Rim który poza brudem usuwa również zanieczyszczenia metaliczne z klocków hamulcowych

3. Dekontaminacja lakieru – polega na usuwaniu z lakieru zanieczyszczeń metalicznych, lotnej rdzy, owadów, asfaltu, smoły oraz zywicy. Nakładamy dedykowany preparat np. Tar&Glue i po odczekaniu kilku minut spłukujemy pod ciśnieniem, następnie nakładamy kolejny preparat np. Dr- Iron Red i po odczekaniu kilku minut ponownie spłukujemy woda pod ciśnieniem.

Dopiero tak przygotowany lakier możemy poddać kolejnemu etapowi mycia.

4. Mycie zasadnicze – ma na celu usuniecie z lakieru resztek preparatów które nakładaliśmy wcześniej i właściwe umycie pojazdu.

Kolejny etap uzależniony jest od planowanego zakresu prac, jeśli planowaliśmy samo mycie to nakładamy hydrowosk np. Hydro Wax Ready lub Hydro Wax Essentiale i spłukujemy wodą lub polerujemy do sucha.

Jeśli planowaliśmy kolejne etapy prac np. nałożenie wosku twardego lub korektę lakieru przystępujemy do osuszania pojazdu.

Najlepiej zrobić to dedykowanym ręcznikiem np. Fluffy Frog. Ręcznik rozkładamy na powierzchni i ściągamy jednostajnym ruchem nie wykonując ruchów kolistych.

Możemy teraz przejść do etapu przygotowania lakieru do korekty lub zapezpieczenia.

5. Glinkowanie – to jeden z procesów dekontaminacji lakieru, od tych procesów zależy trwałość położonego wosku lub powłoki ochronnej.

Glinkowanie jest dość prostym zabiegiem jednak wymaga pewnej wprawy i uwagi aby nie porysować lakieru zanieczyszczoną glinką. Glinkę np. Clay Perfect Soft rozgniatamy w dłoniach, na glinkowany element nanosimy lubrykant który zapewnia glince poślizg np. Lubricante Clay i zaczynamy pocierać lub ugniatać glinka lakier. Do glinkowania nie używamy siły, robimy to raczej delikatnie do momentu aż poczujemy że glinka porusza się po lakierze bez żadnego oporu.

6. Korekta lakieru – proces mający na celu usunięcie rys, wygładzenie oraz usuniecie zmatowień i niedoskonałości lakieru.

Korektę lakieru najczęściej wykonuje się przy użyciu maszyn polerskich, padów oraz zestawu past polerskich o różnych gradacjach. Ten etap najlepiej zlecić fachowym studiom detailingu ponieważ bardzo łatwo w trakcie korekty uszkodzić lakier.

7. Oczyszczenie lakieru – po korekcie lakieru musimy usunąć z niego resztki past polerskich. Służy do tego cleaner do lakieru np. Car Paint Cleaner, cleaner nanosimy za pomocą aplikatora lub mikrofibry i wycieramy do sucha. Dodatkowo można odtłuścić lakier przy pomocy odtłuszczacz np. IPA Cleaner.

8. Zabezpieczenie lakieru – etap końcowy prac nad lakierem i szybami, nakładamy wosk lub powłokę ceramiczną. Techniki nakładania wosku i powłok ceramicznych różnią się od siebie w zależności od producenta.

9. Opony i plastiki zewnętrzne – to finalny etap procesu detailingu zewnętrznego, na opony i plastiki zewnętrzne nakładamy dressingi np. Creme Tire Dressing, Plastic Ext Dressing.

Już wkrótce na naszym blogu : Detailing wnetrza